kelt hlava

Keltové, Encyklopedie Keltů

Hlavní funkcí (účelem) kování je držet pohromadě z několika částí, nejčastěji čtyř, složenou hlavu kola, proto každá hlava má nejméně na obou koncích po jednom železném kruhu.

náboj kolanáboj kola

 Kování náboje (hlavy) kola s ven vyhnutými okraji a středovým žebrem, zachována ca. 1/2, šířka 58 mm, průměr ca. 130 mm; hmotnost 145 g, nález Bězdědovice

náboj kola

Kování náboje (hlavy) kola s ven vyhnutými okraji a středovým žebrem, zachovány ca. 2/3 ve 2 fragmentech, šířka 53-56, průměr ca. 130; hmotnost 192 g, nález Bězdědovice

kování náboje

Hladké kování náboje (hlavy) kola, část odlomena, šířka 69-75, průměr 110; hmotnost 200 g, nález Bězdědovice

Jedná se o železná kování nábojů (hlav) kol vozů. Kování je vykováno z plochého železného pásku, má průměr 110 a šířku 69-75 mm, další kování jsou z pásku s ven zesílenými okraji a s výrazným středovým žebrem a mají průměr 130 a šířku 53-56 min. Hlavní funkcí (účelem) kování je držet pohromadě z několika částí, nejčastěji čtyř, složenou hlavu kola, proto každá hlava má nejméně na obou koncích po jednom železném kruhu. Tyto nebývají opatřeny otvory pro nýty, což svědčí o tom, že musely být na dřevěnou hlavu kola nataženy ve žhavém stavu. V době laténské se tato kování běžně vyskytují na oppidech, např. v Manchingu v Bavorsku, v Čechách na Závisti a pravděpodobně i na Stradonicích. Bavorská kování jsou z ploché široké železné pásky, jsou hladká a mají průměr 7-11 cm a šířku jenasi 1-2 cm nebo jsou složena ze dvou půlkruhových mezi sebou spojených pásků. Kromě oppidálního prostředí se vyskytují i v depotech, kde jsou vyrobeny jak z úzkého, tak i ze širokého plochého pásku s průměrem 10-12 a výjimečně až 17 cm.
Kování se zesílenými okraji a se zesílením v podobě širšího a vyššího středního žebra z Bezdědovic mají analogie v kování hlav kol (zde i často se 2 či 3 žebry) ve francouzských hrobech s vozy (jsou bronzová i železná), dále v depotu z Kappelu a v hromadném nálezu z Tiefenau u Bernu ve Švýcarsku, která jsou s bezdědovickými exempláři téměř shodná. Tento typ kování hlav kol vozů mladší až pozdní doby laténské není příliš běžný. Lze také konstatovat, že vozy pozdní doby laténské byly opatřovány dalšími různými kování hlav kol, vyrobenými z bronzu i ze železa, jejichž další vývoj pokračoval i v časné době římské.
Pravděpodobnou rekonstrukcí kování hlavy kola vozu, kdy vnější kování je více ozdobné, se zesílenými kraji a středovým žebrem a vnitřní pouze hladké - celé kolo o průměru ca 80 cm

náboj kola
Kresebná rekonstrukce náboje (hlavy) a celého kola (průměr ca. 80 cm) dvoukolového vozu z bezdědovického nálezu. Návrh a kresba J. Bernat.

Keltské hlavy a postavy

Keltské hlavy a postavy

Nová kniha Keltské hlavy a postavy od Jiřího Waldhausera

Více

Keltika

Keltské hlavy a postavy

Nová kniha Keltika - kniha o Keltech z pohledu 21. století

Více

Keltská přírodní magie Wicca

Keltská přírodní magie Wicca

Wicca, moderní náboženství čarodějek a čarodějů

Více

Keltské vzory

Keltské vzory

Praktické návody na tvorbu magických keltských vzorů

Více